Kopen op afstand

Van ‘kopen op afstand’ is sprake als u een product koopt via internet, via een catalogus, via televisie, via de telefoon, een bestelbon of fax. Het gaat dus om situaties waarbij u geen persoonlijk contact heeft met de verkoper, zoals u dat wel heeft bij aankoop van een product in de winkel of aan de deur.

Bij kopen op afstand heeft u daarom een aantal extra rechten, zoals het recht van retour. U heeft het product immers niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden zowel voor producten als diensten, zoals bijvoorbeeld een online-taalcursus.

Daarnaast gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop. De verkoper hoort u een goed (deugdelijk) product te leveren.

 

Wat zijn mijn rechten?

  • U heeft het recht uw bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren. U heeft na annulering nogmaals 14 dagen om uw product retour te sturen. U krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van u thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt u contact met ons opnemen via contact@misteraqua.nl Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van uw retour terugstorten
  • De bedenktijd gaat in op de dag nadat het product bij u is afgeleverd. Bij dienstverlening gaat de termijn in op de dag van het sluiten van de overeenkomst.
  • Als de verkoper niet voldoet aan zijn informatieplicht – zoals het geven van informatie over de wettelijke bedenktijd – is de bedenktijd 3 maanden. Deze informatie moet de verkoper bij het afgeleverde product geven, het is dus niet voldoende als hij dit op zijn website vermeldt.
  • U kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als u het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. U mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken. Bij cd’s, dvd’s en video’s mag u echter niet de verzegeling verbreken. Kleding mag u passen, maar u moet er wel netjes mee omgaan.
  • Als u gebruik maakt van uw recht op retour, heeft u recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen –  bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken –  liggen bij u.
  • De verkoper mag geen (administratie)kosten in rekening brengen voor het beëindigen van de overeenkomst of andere eisen stellen. Hij mag bijvoorbeeld niet eisen dat u een goede reden moet aangeven voor het terugsturen.
  • De maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand is 30 dagen. Deze termijn gaat in op de dag nadat u de overeenkomst heeft gesloten.
  • Indien beide partijen akkoord gaan, kan een afwijkende levertermijn worden vastgesteld.
  • Op het moment dat de wettelijke levertermijn van 30 dagen wordt overschreden heeft u het recht om de overeenkomst direct te beëindigen (ontbinden). U hoeft de verkoper dan geen extra termijn te geven om alsnog te leveren.
  • Als het product (tijdelijk) niet leverbaar is, moet de verkoper u hiervan op de hoogte stellen.
  • Als de verkoper iets anders stuurt dan wat u besteld heeft – bijvoorbeeld een ander type of een soortgelijk product van een ander merk – en u wilt dat niet hebben, kunt u dit binnen de retourtermijn terugsturen. In dat geval zijn de verzendkosten voor het terugsturen zijn voor rekening van de verkoper.
  • Volgens de ‘Wet koop op afstand’ is het niet toegestaan dat u meer dan 50% van het aankoopbedrag moet aanbetalen. Helaas trekken veel webwinkels zich daar niets van aan. In principe hoeft dat niet tot problemen te leiden, maar het risico bestaat dat u na betaling niets geleverd krijgt. En zie dan maar weer uw geld terug te krijgen. Calculeer dit risico dus in als u iets aanbetaalt bij een (voor u niet bekende) webwinkel.
  • Wie in een Europese webwinkel iets koopt, heeft met vrijwel dezelfde regels te maken als die in Nederland gelden voor koop op afstand. Dat komt omdat de ‘Wet koop op afstand’ een uitvloeisel is van een Europese richtlijn, die in de hele Europese Unie geldt. Wel kunnen de verzendkosten hoger zijn dan in Nederland.
    Klachten over een koop op afstand binnen de EU kunt u melden aan het Europees Consumenten Centrum.

 

Uitzonderingen

Let op! Een aantal zaken vallen NIET onder de regeling ‘koop op afstand’. De belangrijkste uitzonderingen zijn:

  • de koop van bijvoorbeeld blikjes, snoep of sigaretten uit een automaat, frikadellen uit de muur en treinkaartjes uit de kaartjesautomaat;
  • koop na telefonisch bieden op een veiling of bieden via een internetveiling;
  • financiële diensten, zoals het kopen van aandelen en opties;
  • reizen, hotels, vervoer, restaurants en vrijetijdsbesteding (bijvoorbeeld bioscoop- en musicalkaartjes);
  • het sluiten van een abonnement op kranten en tijdschriften;
  • een dienst die met uw instemming al binnen de bedenktermijn geleverd wordt (bijvoorbeeld een abonnement voor mobiele telefonie);
  • uw deelnamegeld aan loterijen en weddenschappen;
  • producten die snel kunnen bederven (bijvoorbeeld een taart) of verouderen;
  • een speciaal voor uw op maat gemaakt product (bijvoorbeeld een maatpak);
  • koop van producten die persoonlijk van aard zijn (bijvoorbeeld een voor uw uitgezochte stamboom).
  • als u een telefonische bestelling of een bestelling via internet doet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager.